Gembira itu kita yang cipta. Bergembiralah!

Wednesday, March 9, 2011

:: Langsai Hutang PTPTN Guna KWSP ::

Sy rasa korang semua dah tahu yang sy dah pun di-senarai-hitam-legamkan oleh PTPTN. Sy taknak cerita banyak-banyak hal tu, apa yang sudah tu biarlah. Sy masih sedar diri yang PTPTN telah membantu sy menjadi diri sy hari ini. Jadi, syukran-syukran.

Di sini ada beberapa langkah sebelum korang berjaya menggunakan KWSP sebagai medium untuk bayar hutang pinjaman PTPTN korang.

1. Check baki KWSP korang (semak di pejabat KWSP atau Easy RHB) dan sila refer kat AKAUN 2 sahaja kerana AKAUN 1 hanya boleh dikeluarkan bila korang pencen nanti.

2. Check pulak korang disenaraihitamkan ke tak. Klik kat link ini atau kat gambar di bawah untuk check.


3. Masuk laman web KWSP dan download borang 9H (AHL) - Pengeluaran Pendidikan atau nak lebih senang klik link ini terus ke pdf format.

4. Selepas itu, sila print dan bersama-sama borang itu ada checklist untuk korang refer apa segala requiremnent documents yang diperlukan oleh KWSP. Sy dah telefon pihak KWSP. Bagi masalah seperti sy, meminjam ketika melanjutkan pelajaran diploma di IPTA (Politeknik Shah Alam) pada tahun 2006 dan telah disenaraihitamkan, pihak KWSP hanya memerlukan;
  • Salinan Kad Pengenalan Peminjam
  • Transkrip Diploma
  • Sijil Diploma
  • Surat Tawaran Perjanjian PTPTN
  • Penyata Baki Pinjaman PTPTN
Andai kata berlaku kejadian gempa, lupa ingatan atau banjir yang telah mengakibatkan Surat Tawaran Perjanjian PTPTN korang hilang, korang boleh memohon kat PTPTN tapi kena bayar RM90.00 tau. Bukan free. Korang boleh terus ke link ini.

Sekiranya juga (skema ayat!) korang tak pernah dapat penyata baki pinjaman sebelum ini (macam sy), korang boleh dapatkan baki pinjaman terkini di Borang Permohonan Baki Pinjaman (individu) dari laman web PTPTN. Lengkapkan borang dan print borang tersebut. Kemudian faks ke nombor yang ada di atas borang tersebut. Dalam masa tempoh 14 hari bekerja, korang akan dapat penyata korang.

5. Kemudian, korang boleh lengkapkan Borang 9H KWSP dan hantar ke Pejabat KWSP berhampiran dengan korang. Tempoh proses kelulusan adalah 21 hari bekerja dan cek bayaran hutang PTPTN akan terus diberikan kepada pihak PTPTN. Kita akan diberikan surat pengesahan kelulusan pembayaran hutang melalui KWSP dan satu lagi surat pemberitahuan cek telah dikeluarkan kepada PTPTN.

Jadi, itulah step-step yang perlu dilakukan oleh sy dan korang yang mungkin berminat nak langsaikan hutang guna kaedah ini.

Semoga berjaya!


No comments:

Post a Comment

Dia post, kita tengoklah. Karang merajuk..