Gembira itu kita yang cipta. Bergembiralah!

Tuesday, March 8, 2011

:: Kurus Tu Macamana Agaknya? ::

Kawan-kawan tahu tak yang sebenarnya seseorang yang kurus itu tak semestinya dia adalah daripada golongan berat badan yang 40 kilo sehingga 50 kilo. Berat yang ideal (BMI unggul) adalah reference yang elok untuk kita tahu kita kategori kurus unggul, kurus meleding atau kurus gelembung. Bagi kawan-kawan yang tak berapa nak clear apa maksud BMI unggul dan nak tahu macamana nak kira BMI diri sendiri. Sy pun dapat dari page ini, gunakan lah Encik Gugel. Hehe.



Sy bagi contoh kiraan ye kasi lagi paham. Modelnya adalah Apengtakmalu Jr. Ouh, itu bukan sy tau. Jangan percaya kepada info-info di bwah. Ia sekadar untuk pemahaman.

Berat = 50.7 kg
Tinggi = 163 cm = 1.63 m
BMI = 19.08.

Lepas tu nak refer apa dengan BMI number tu? Ok, tengok bawah ada table. Checklah, kita lingkungan mana.



BMI 19.08 adalah dalam lingkungan berat badan unggul. Jadi Cik Apengtakmalu Jr. sipi-sipi terselamat dari kategori kurus keding atau pun kurus gelembung. Paham tak kawan-kawan? Harap dapat follow guide kiraan yang cikgu terangkan ni ye. Ok, haku memang tak boleh jadi cikgu.

Kepada sesiapa yang terasa dia gemuk kononnya (meluat kata diri gemuk kalau diri sebenarnya tak gemuk, rasa nak lepuk), jangan lah anda menggelabah tak tentu pasal kerana mungkin anda adalah di lingkungan BMI Unggul cuma shape badan tak berapa nak fit. Apa lagi, pergilah senaman kuruskan mana bahagian yang patut (arahan kepada diri sendiri juga!). Atau anda rasa anda gemuk sedangkan anda adalah waris terakhir keturunan papan di alam fana ni (sekali lagi rasa nak lepuk lempang), pergilah membanyakkan makanan yang berkhasiat tinggi tapi kolestrol rendah serta pergilah bersenam haiyak heh heh heh!

Selamat mencuba kawan-kawan! Kalau tak boleh jugak nak selim dalam jangka masa kesabaran korang dah, kontek sy ye. Sy akan bagi kaedah lain (bukan makan jus ke apa ye) supaya korang boleh kurus ikot desire weight korang dan body fit. Ecece tapi serius ni. Sy dah mencuba dalam masa seminggu, lemak dibahagian tak patut ada telah berkurangan sebanyak 0.5 kilo.

Good Luck!

No comments:

Post a Comment

Dia post, kita tengoklah. Karang merajuk..